اختلال عملکرد  شناختی  در افراد دیابتی مبتلا به عارضه ی  پای دیابتی

 7 دسامبر 2015- دریک مطالعه توسط محققان دانشگاه بن گوریون BGUبرای اولین بار مشخص  گردید بیمارانی که از عارضه ی پای دیابتی رنج می برند همچنین به طورقابل توجهی دچار اختلال  عملکرد  شناختی هستند.

دکتر Natovichمی گوید: این مطالعه ارتباط واضحی را بین دیابت و بدتر شدن عملکرد شناختی بتصویر کشید. دیابت یک بیماری  چند سیستمی است که مغز را تحت تأثیر  قرار می دهد. خطر ابتلا به  زوال عقل در افراد دیابتی دو برابر افراد غیر دیابتی است. پای دیابتی علامتی از تأثیر دیابت بر وخیم شدن سیستم عروقی است.

پای دیابتی یکی از شدیدترین عوارض دیابت است اما از جمله  عوارض قابل پیشگیری دراز مدت دیابت می باشد. علایم آن زخم غیر ترمیم  و نکروز شده است که چنانچه درمان نشده باقی بماند به قطع عضوهای متعدد منجرمی شود. خطر بروز زخم پای دیابتی درطول زندگی یک فرد مبتلا به دیابت  25 درصد است.

 به گفته ی دکتر Natovich: هیچ تحقیقی با تمرکز بر عملکرد شناختی این بیماران انجام نشده است، با وجود این، تغییرات عروقی ماکر و میکرو در پای دیابتی سیستمیک است و در بسیاری از اندام ها ازجمله مغز رخ می دهد.

بر اساس این تحقیق، افراد مبتلا به عارضه ی  پای دیابتی دچار کاهش حافظه ، کاهش تمرکز، مشکل در یادگیری، کاهش پاسخ های مهاری، کند شدن پاسخ های شناختی و پاسخ های psychomotorو  روانی کلام (مشکلات تکلم) هستند. این بدان معناست که بیماران دیابتی که از عارضه ی پای دیابتی رنج می برند با مشکلات شناختی بیشتری نسبت به  بیماران دیابتی بدون مشکل پای دیابتی،  روبرو هستند.

 توانایی های نشاختی هر دو گروه قبل از ابتلا به عارضه ی پای دیابتی مشابه بود اما وضعیت فعلی شناختی بیماران مبتلا به عارضه ی پای دیابتی  به طور قابل توجهی دراین مطالعه دچار اختلال  گردید.

 دکتر Natovichمی گوید: این اطلاعات جدید سهم  مهمی  در مراقبت های بهداشتی از بیماران به دلیل افزایش خطر عوارض پزشکی دارد و چالش منحصر بفردی را برای ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی بوجود آورده است زیرا پایبندی به توصیه های پزشکی نیاز به توانایی های شناختی از جمله تمرکز، حافظه  وعملکردهای اجرایی دارد.

 دکتر Natovichتغییراتی عملی را دراستراتژیهای درمانی توصیه می کند که شامل:

·        بیماران مبتلا به پای دیابتی باید بطور معمول برای تغییرات شناختی تحت نظارت باشند تشخیص زود هنگام زوال شناختی می تواند به شروع  زودتر مداخلات مناسب کمک کند.

·         با توجه به مشکلات حافظه، توجه وعملکرد اجرایی دراین افراد، خانواده و ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی باید نقش فعال تری را درمراقبت از این بیماران بعهده بگیرند.

·        بیماران مبتلا به پای دیابتی می توانند از شرکت  در گروه های درمان با هدف بهبود کنترل دیابت تغذیه وفعالیت فیزیکی منتفع شوند.

·        با توجه به عوارض شناختی احتمالی دیابت و اهمیت حفاظت از توانایی های شناختی درمدیریت بیماری، باید به بیماران دیابتی آموزش های روانشناسی ارائه  شود.

نتایج این تحقیق درکنفرانس انجمن دیابت آمریکا ارائه گردید.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/303653.php